Urządzenia mobilne gonią komputery

21.09.2016 -
– Wraz z rozwojem nowych technologii, polscy e-konsumenci zaczynają przenosić się z zakupami internetowymi na ekrany urządzeń mobilnych. Do celów zakupowych 41% internautów wybiera smartfona, 24% tablet, a 2% czytnik e-booków – wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska”.
M-commerce rośnie w siłę
Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2016. Gemius dla e-Commerce Polska” obecnie zakupy przez telefon deklaruje 41% e-konsumentów (o 4 punkty procentowe więcej niż przed rokiem). Popularność zakupów przez tablet i czytnik e-booków pozostała na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego (odpowiednio 24 i 3% wskazań), podczas gdy komputery stacjonarne wybiera 57% kupujących w sieci. Najpopularniejszym urządzeniem wykorzystywanym do robienia zakupów online pozostaje laptop ─ do tego celu wykorzystuje go 81% polskich internautów.
Wiele stron wciąż bez wersji mobilnej
Mimo rosnącej popularności m-commerce i chęci korzystania z tego typu rozwiązań, konsumenci napotykają szereg trudności podczas zakupów w sieci. Najczęściej wskazywane przeszkody są związane interfejsem stron. Ponad połowa kupujących za pośrednictwem urządzeń mobilnych skarży się na niewygodne formularze (58%) oraz niedostosowanie stron do zakupów w wersji mobilnej (52%).To jednak problemy, które wymienia mniej internautów niż w 2015 roku ─ wówczas było to odpowiednio 61% i 56%. Internauci częściej wskazują również na problemy z płatnościami za e-zakupy przy wykorzystaniu urządzeń mobilnych (napotkało je 40% respondentów w 2016 roku, w porównaniu do 26% w roku 2015).
Zakupy wielokanałowe
Z raportu wynika, że już 61% badanych przyznaje, że rozpoczynało zakupy na smartfonie i finalizowało je na innych urządzeniach – komputerze lub tablecie. – Wiele wskazuje na to, że te wartości będą wzrastać. Zarówno liczba osób kupujących przez urządzenia mobilne, jak i liczba osób rozpoczynających zakupy na smartfonach – twierdzi Marek Molicki, ekspert od e-commerce z Gemiusa. – Trudno dziś jednak jednoznacznie stwierdzić, kiedy zakupy mobilne staną się popularniejsze od zakupów dokonywanych przez laptopy. Niewykluczone jednak, że stanie się to szybciej niż przypuszczamy. W ubiegłym roku w czasie Cyber Monday w USA aż 49% odwiedzin w sklepach internetowych oraz 28% transakcji dokonano za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Ponieważ udział ruchu z urządzeń mobilnych rośnie, możemy się spodziewać, że Polacy coraz chętniej będą kupowali przez smartfony i tablety.
Z kolei Patrycja Sass-Staniszewska, prezes zarządu Izby Gospodarki Elektronicznej zwraca uwagę na rosnącą rolę smartfona. – W tegorocznej edycji badania 41% kupujących deklaruje korzystanie z tego urządzenia w procesie zakupowym. To skok o 4 p.p. w porównaniu do ubiegłego roku, gdy na wykorzystanie smartfonów podczas zakupów internetowych wskazało 37%. To pokazuje, jak bardzo współczesny klient ceni sobie możliwość zajrzenia w dowolnym czasie do zasobów internetu, w tym social mediów czy ulubionych aplikacji, oferujących zniżki czy kupony na wybrane produkty w ulubionych miejscach. Co więcej, wyniki pokrywają się z badaniem e-Izby: „Kupuję mobilnie”, w którym dodatkowo wskazujemy, że smartfon inspiruje do zakupów – mówi Sass-Staniszewska.
(21.09.2016 za portalspozywczy.pl)