Wywiad z prezesem zarządu Supravis Group S.A., producenta foliowych opakowań barierowych do żywności

30.09.2016 -

– Marzy mi się, aby temat ekologii przestał być tylko „modą”, a stał się wyraźną doktryną firm w Polsce, niezależnie od branży – mówi Mateusz Gąsior, prezes zarządu firmy Supravis Group S.A.

Jakie plany rozwoju i plany inwestycyjne ma firma Supravis na najbliższe miesiące? Supravis skupi się na rozwoju organicznym czy też poprzez akwizycje?

Plan na obecny moment oraz na najbliższe miesiące to dalsze zwiększanie wykorzystania nowych linii produkcyjnych, uruchomionych w zeszłym roku. W ciągu ostatnich 18 miesięcy nasz park maszynowy powiększył się o nowe technologie wytwarzania opakowań, zarówno w segmencie wyrobu folii opakowaniowych, jak i ich zadruku. Dziś możemy z satysfakcją ocenić, że były to trafione inwestycje, ponieważ realizujemy z nawiązką założenia przyjęte przed ich realizacją. Jest to dla nas jednocześnie sygnał do dalszych planów rozwojowych. Celem jest zwiększenie przychodów o co najmniej 50% do roku 2020. Mamy zamiar osiągnąć ten cel poprzez kontynuowany, zrównoważony rozwój organiczny, finansując przedsięwzięcia z własnych środków. Naturalnie, jako spółka nieobciążona długiem, nie wykluczamy również przejęć, ale będą to raczej działania ograniczone geograficznie do rodzimego rynku.

Jakie są obecnie trendy na rynku opakowań do żywności? Na co szczególną uwagę zwracają obecnie producenci żywności oraz polscy konsumenci? Jakie cechy musi mieć opakowanie żywności, żeby było atrakcyjne dla producenta i konsumenta?

Niewątpliwie zmiany na rynku opakowań wpisują się w szersze trendy, którymi podąża dziś społeczeństwo. Na przykład, coraz większa bliskość punktów zakupu produktów spożywczych powoduje, że konsumenci robią zakupy częściej, a w mniejszych ilościach. Przekłada się to na mniejsze porcje żywności, a przez to większe zużycie opakowań w przeliczeniu na wagę produktu. Innym zauważalnym trendem jest przewartościowanie funkcji opakowania z typowo ochronnej na informacyjną czy marketingową. W sytuacji, gdzie decyzje zakupowe są podejmowane momentalnie i impulsywnie, często to atrakcyjność opakowania decyduje o wyborze produktu. Oczywiście liczy się też retencja konsumenta, czemu sprzyja wygoda w użytkowaniu opakowania, np. poprzez funkcję łatwego otwierania. Ogólnie rzecz ujmując, rola opakowania nieustannie wzrasta i często wręcz wypiera rolę samego produktu w decyzjach konsumentów. Proszę sobie wyobrazić świetny jakościowo produkt, ale zapakowany w nieestetyczne opakowanie, które do tego się trudno otwiera. Z drugiej strony, weźmy produkt trochę niższej jakości, ale sprzedawany w opakowaniu nowoczesnym, atrakcyjnym, do tego z innowacyjnym i praktycznym systemem wielokrotnego otwierania. Nietrudno sobie wyobrazić, że względy estetyki i funkcjonalności samego opakowania potrafią nieraz przyćmić walory samego produktu.

Czy moda na ekologię dotyczy również rynku opakowań do produktów spożywczych? Czy polscy producenci żywności i napojów oraz polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi jeśli chodzi o ekologiczne opakowania, ich atuty i wartość? Jakie są ekologiczne, nietypowe, atrakcyjne, innowacyjne możliwości wykorzystania opakowań do żywności?

Każdy producent powinien we własnym zakresie troszczyć się o zachowanie neutralnego wpływu swojej działalności na środowisko naturalne. Niestety, wokół opakowań z tworzyw sztucznych narosło w ostatnich dziesięcioleciach wiele mitów, które pokazują branżę w negatywnym świetle. Spośród wszystkich segmentów tej branży, opakowania do żywności zasługują jednak na spojrzenie z innej perspektywy. Niewielu ludzi zdaje sobie na przykład sprawę z tego, w jak ogromnym stopniu opakowania z tworzyw sztucznych obniżają skalę marnowanej żywności na świecie. Pozytywny wpływ opakowań jest najbardziej widoczny w segmencie świeżej żywności, gdzie funkcje ochronne opakowania zabezpieczają przydatność produktu na dłużej, zmniejszając ryzyko jego wyrzucenia na skutek zepsucia. Oczywiście trend proekologiczny widać również w nieustannych staraniach producentów opakowań, aby wytwarzać coraz to cieńsze, bardziej wydajne opakowania, które zapewniają te same lub lepsze parametry ochrony przydatności, jednocześnie redukując masę opakowań kierowanych na rynek.

Czy polscy konsumenci chętnie sięgają po produkty w opakowaniach premium? Czy chętnie płacą za nie więcej niż za standardowy produkt?

Kryterium ceny było, jest i zawsze będzie jednym z najważniejszych czynników w wyborze konsumentów. Jednakże wzrost majętności społeczeństwa w naturalny sposób przekłada się na wzrost zapotrzebowania na produkty premium, a co za tym idzie opakowania, które w należyty sposób prezentują owe produkty na półkach sklepowych. W Polsce obserwujemy od lat zjawisko „nadganiania” Zachodu, zarówno w wymiarze ekonomicznym, jak i mentalnościowym. W razie, jak rośnie siła nabywcza, konsumpcja produktów spożywczych w coraz mniejszym stopniu ma na celu zaspokojenie potrzeb podstawowych, egzystencjalnych, a w coraz większym potrzeb wyższych, takich jak przyjemność czy zaznaczenie statusu społecznego. Zakup produktu wysokiej jakości w atrakcyjnym, zachęcającym do spożycia opakowaniu to dziś częsty sposób na poprawienie swojego humoru lub wizerunku. Nieraz ten trend skutkuje tym, że produkty w niektórych sklepach w Polsce wyglądają nawet lepiej, niż w Niemczech czy w innych krajach, na których się wzorujemy. To dlatego przed polskimi producentami opakowań są dzisiaj stawiane najwyższe możliwe wymagania odnośnie jakości i prezentacji dostarczanych wyrobów. Pozwala to rodzimym firmom nie tylko rosnąć na coraz chłonniejszym krajowym rynku, ale również z powodzeniem konkurować z najlepszymi producentami za granicą.

Jakie Państwa zdaniem będą opakowania przyszłości – funkcjonalne/wygodne, ekologiczne, inteligentne, atrakcyjne, czytelne, innowacyjne, a być może jadalne lub niewidzialne? Co będzie determinowało rozwój tego sektora rynku? Jakie są i będą oczekiwania konsumentów w zakresie funkcjonalności opakowań produktów spożywczych?

Myślę, że rynek będzie dążył do wszystkich wymienionych cech, może poza niewidzialnością. Na pewno można powiedzieć, że branża opakowań do żywności jest rozwojowa, szczególnie w Polsce, gdzie ich zużycie na mieszkańca jest w dalszym ciągu dużo niższe niż w gospodarkach bardziej rozwiniętych. To, jakie opakowania będą wymagane za 10, 20 lat, będzie dyktowane przez zmieniające się nawyki konsumentów i kształt łańcucha dostaw w branży spożywczej. Mam nadzieję, że w następnych latach w Polsce będzie wdrażanych wiele innowacji opakowaniowych, które mogą wręcz wyznaczać trendy na bardziej dojrzałych rynkach. Poza nowymi rozwiązaniami w technologii produkcji opakowań, spodziewam się również nowości w sposobie ich prezentacji w punktach sprzedaży, np. interaktywnych opakowań komunikujących się z klientem za pomocą smartfona, czy opakowań wysoce spersonalizowanych, wycelowanych w konkretne grupy społeczne czy zawodowe. Nie ulega wątpliwości, że rola opakowania jako nośnika informacji i treści marketingowych będzie rosła, w miarę jak konkurencja na rynku produktów spożywczych będzie się zaostrzać. Receptą na sukces będzie, jak zawsze, wyprzedzanie zmian w gustach konsumentów poprzez nieustanną analizę ich zachowań.

Supravis Group S.A. to największy polski producent foliowych opakowań barierowych do żywności. To firma rodzinna, która od chwili powstania w 1985 roku ma w 100% polski kapitał. Supravis współpracuje z największymi markami na polskim rynku spożywczym. Rozwiązania firmy są wykorzystywane także w produktach wytwarzanych pod markami własnymi znanych sieci handlowych.

(30.09.2016 za portalspozywczy.pl)


Współpraca