Małgorzata Cebelińska, Mlekpol: Warunki konkurencji muszą być równe dla wszystkich

Podczas webinaru pt. "Geopolityka na talerzu – przemysł spożywczy w nowych realiach gospodarczych" Małgorzata Cebelińska, Wiceprezes SM Mlekpol, mówiła o współpracy z Ukrainą i o umowie z krajami Mercosur. Podkreśliła, że warunki konkurencji muszą być równe dla wszystkich uczestników rynku.
Rosnący potencjał UkrainyAnalizujemy dane za rok 2024 i widzimy, że Ukraina rozwija własne mleczarstwo. Wzrosła tam zarówno ilość krów mlecznych jak i ich wydajność.
Ukraina jest dla Mlekpolu ważnym rynkiem, gdzie wysyłamy duże ilości produktów wysoko przetworzonych i detalicznych. Bardzo doceniamy naszą współpracę. Jednak patrząc długofalowo, dostrzegamy strukturalny potencjału możliwości Ukrainy, gdzie różnica jest na korzyść strony ukraińskiej. Ukraina ma o wiele niższe koszty pracy, dużą koncentrację ziemi i wyraźnie rosnącą jakość mleka, co łącznie sprawia, że za kilka lat mleczne produkty z Ukrainy będą bardzo konkurencyjne cenowo i jakościowo – mówiła Małgorzata Cebelińska
Podkreśliła wyraźnie, że trzeba dostrzec i uwzględnić fakt, że rolnictwo i przetwórstwo ukraińskie nie musi ponosić bardzo wysokich i stale rosnących kosztów wynikających z ciągle podnoszonych wymogów Unii Europejskiej. - Nasze zakłady i rolnicy muszą spełniać coraz to nowe wymagania. Dlatego jeżeli mamy mówić o konkurencji, to wymagania muszą być takie same dla wszystkich uczestników rynku, także dla firm ukraińskich. W przeciwnym razie nasze mleczarstwo nie będzie w stanie równo konkurować z ukraińskim – dodała.
Rynki azjatyckie pozwalają uniezależnić się od rynków europejskich
Zaznaczyła, że Mlekpol ciągle szuka nowych rynków w Afryce i Azji, co pozwala spółdzielni uniknąć zbytniej zależności od rynków europejskich.
Wiele emocji wzbudza umowa z krajami Mercosur. Ameryka Południowa ma ogromny potencjał produkcji rolno-spożywczej przez warunki klimatyczne. Jeżeli państwa te uzyskają wolny i bezcłowy dostęp do rynku europejskiego, to staną się bardzo silną konkurencją dla Europy, w tym oczywiście Polski.
Zwróciła uwagę, że sprawa jest analogiczna jak w przypadku Ukrainy – rolnictwo i przemysł spożywczy krajów Mercour nie musi spełniać wygórowanych wymagań środowiskowych i legislacyjnych, jak ma to miejsce w Europie.
Nie dotyczą ich obostrzenia unijne, a tym samym są bardziej konkurencyjni niż firmy z Europy – mówiła wiceprezes SM Mlekpol.
Azja ważnym rynkiem dla Mlekpolu
Kolejnym tematem jest spór amerykańsko-chiński, który wiceprezes Mlekopolu uważa za zjawisko przejściowe i krótkotrwałe. Mimo to Mlekpol stara się wykorzystać sytuację i wypełniać w miarę możliwości pojawiające się na rynku luki. Cebelińska podkreśla, że od lat spółdzielnia z Grajewa jest obecna na rynku nie tylko chińskim, ale w wielu krajach Azji Południowo-Wschodniej jak Wietnam, Kambodża, Tajlandia.
W konsolidacji najważniejsze są efekty synergii
Ważnym tematem jest konsolidacja, w której Mlekpol ma duże doświadczenie.
Mlekpol ma duże doświadczenie w konsolidacji, której zawdzięcza swoją obecną pozycję. Mamy 12 zakładów produkcyjnych w całej Polsce, dzięki czemu jesteśmy jedną z większych firm mleczarskich w kraju i Europie. Ostatnie nasze przejęcie miało miejsce w 2023 roku, gdy w struktury Mlekpolu weszła Łódzka Spółdzielnia Mleczarska Jogo. Każde połączenie musi być korzystne dla wszystkich stron. Jednym z efektów jest wzmocnienie lokalnych marek takich jak Jogo Bambino, Rolmlecz czy Maślanka Mazurka, które zyskują ogólnokrajową dystrybucję i marketing – mówiła wiceprezes Cebelińska
Podkreśliła, że konsolidacja musi być przemyślana i zapewniać realne synergie. Strategia Mlekpolu opiera się na wzroście organicznym wzmocnionym selektywnymi przejęciami wybranych podmiotów.
Zapytana o przejęcia zagraniczne, przyznała, że Mlekpol prowadzi rozmowy z kilkoma firmami zagranicznymi z Unii Europejskiej pod kątem uzyskania synergii dla obu stron.
Rozmowy na razie się toczą – dodała.