Polacy coraz chętniej sięgają po polskie marki

22.05.2017 -

Już 7 na 10 badanych (w 2016 roku 6 na 10) przyznaje, że „polskość” marki zachęca ich do zakupu – wynika z raportu Open Research „Patriotyzm konsumencki Polaków 2017”. Artykuły spożywcze to, obok RTV/AGD, kategoria, gdzie najwięcej (68%) Polaków zwraca uwagę na kraj pochodzenia produktu.

Oprócz artykułów spożywczych, kraj pochodzenia ma największe znaczenie dla Polaków w przypadku AGD/RTV (68%), a dalej kosmetyków, odzieży i obuwia (61%). Kraj pochodzenia ma za to najmniejsze znaczenie jeśli chodzi o wybór usług telekomunikacyjnych i leków bez recepty (39%).

Informacja o pochodzeniu żywności ma niewielkie bądź nie ma w ogóle znaczenia dla 31% ankietowanych.

Autorzy raportu wskazują, że badani nie zawsze trafnie potrafią zidentyfikować polską markę. Co więcej, jedynie 15% korzysta z ułatwiającej tę czynność aplikacji Pola.

Informowanie na opakowaniach o polskim pochodzeniu produktu najczęściej zachęca do zakupu w postaci identyfikatorów „Produkt Polski” (46% wskazań), „Produkt Polski, Gwarancja Jakości” (43%) oraz „Teraz Polska” (40%). Wśród młodych najlepiej rezonuje hasło: „Produkt polski, kupując dajesz pracę”.

Według autorów badania, Polacy świadomie i dojrzale podchodzą do decyzji zakupowych. Znaczna część z nich sprawdza podczas zakupów informacje, czy produkt został wyprodukowany w Polsce.

73% ankietowanych uważa, że polskie pochodzenie produktu zachęca do zakupu (64% w 2016 roku). Dla 27% badanych polskie pochodzenie zniechęca do zakupu lub nie ma znaczenia (36% w 2016 roku).

Autorzy badania komentują, że widoczne wysokie wzrosty w porównaniu z 2016 rokiem mogą być związane z pojawiającymi się rządowymi komunikatami, mówiącymi o konieczności wspierania polskich przedsiębiorstw, a w przypadku artykułów spożywczych wpływa na to pozytywny wizerunek polskiej żywności.

Badanie do raportu Open Research „Patriotyzm konsumencki Polaków 2017” zrealizowano metodą CAWI (online) na reprezentatywnej grupie 800 Polaków w wieku 15-59 lat. Badanie miało charakter ogólnopolski i odbyło się w marcu i kwietniu 2017 roku.

(22.05.2017 za portalspozywczy.pl)


Współpraca