Prezes Polmleku o współpracy z Lidlem: Jesteśmy sobie nawzajem potrzebni

20.09.2018 -

Współpraca z międzynarodową siecią sprzedaży to ogromna szansa na rozwój – mówią dostawcy Lidl Polska, którzy dzięki tej relacji handlowej weszli na zagraniczne rynki, gdzie działa Lidl.

Sieć handlowa podkreśla, że ponad 70% obrotu generuje na produktach pochodzących od polskich dostawców. W 2017 roku 219 firm z Polski wyeksportowało towary o łącznej wartość 2,3 mld zł do ponad 20 europejskich państw, gdzie obecne są sklepy Lidl.

– Wymagamy certyfikatów jakościowych, takich jak IFS czy BRC na najwyższym poziomie. Po nawiązaniu relacji handlowej i wprowadzeniu produktów do sprzedaży na bieżąco monitorujemy ich jakość na każdym etapie łańcucha dostaw – rocznie przeprowadzamy ponad 6600 badań w niezależnych laboratoriach badawczych. Współpraca z nami jest zatem wymagająca, ale i opłacalna – to ogromna szansa na rozwój biznesu – komentuje Aleksandra Robaszkiewicz, Communications Manager Lidl Polska.

Jedną z polskich firm, która produkuje dla Lidl Polska jest Grupa Polmlek, dostarczająca produkty nabiałowe pod markami Pilos oraz Bluedino. – Rozpoczynając działalność nie oczekiwaliśmy, że nasze produkty nabiałowe będą kiedyś obecne na stołach klientów w całej Europie. Podjęcie współpracy z Lidl Polska przyczyniło się do rozwoju Grupy. W ciągu jednego roku zwiększyliśmy obroty z Lidl o 40% (2017 vs 2016). Taki rozwój idzie w parze z inwestycjami, jakich dokonaliśmy m.in. w Lidzbarku Warmińskim na kwotę 250 mln zł. Stworzyliśmy jeden z najnowocześniejszych zakładów przetwórstwa koncentratu białek serwatkowych (WPC) i cukru mlecznego (laktozy) w Europie, który przerabia 3 mln litrów serwatki na dobę. Dzięki inwestycji powstało 70 miejsc pracy – opowiada Jerzy Borucki, współwłaściciel Grupy Polmlek. Zatem warto rozwijać długofalowe relacje handlowe. Wymaga to sporego zaangażowania, ale jest też opłacalne – dodaje Jerzy Borucki. Firma ze względu na oferowane produkty dostarcza głównie na rynki Europy Środkowej, ale także Irlandii i Wielkiej Brytanii. W niewielkim stopniu na rynek niemiecki. Sery pod tą samą marką własną Lidla produkują w Europie oprócz Grupy Polmlek także inni producenci z innych krajów, ale informacje na temat tego, skąd pochodzi produkt, są umieszczane na opakowaniach. Grupa Polmlek dostarcza do Lidla oprócz serów dojrzewających także galanterię mleczną i soki z należącej do Grupy – firmy Agros Nova.

Innym dostawcą Lidl Polska, produkującym kosmetyki marki Cien jest firma Serpol Cosmetics. – Współpraca z siecią Lidl Polska zaowocowała wzrostem przychodów o ponad 40% od początku bieżącego roku obrotowego. Ponadto zwiększyliśmy poziom zatrudnienia o około 20% – o współpracy z siecią Lidl opowiada prezes zarządu Serpol Cosmetics, Zdzisław Serwatka. – W ostatnim czasie rozpoczęliśmy także budowę nowej fabryki, która docelowo trzykrotnie zwiększy nasze moce produkcyjne. W tej inwestycji upatrujemy ogromnych perspektyw rozwoju kolejnych projektów wspólnie z Lidlem – dodaje Zdzisław Serwatka. Firma dostarcza markę Cien do 20 krajów i produkuje też opakowania do tych produktów w odpowiednich językach. Serpol ma nadzieję znaleźć się także na półkach Lidla w Stanach Zjednoczonych. Serpol wygrał przetarg ogłoszony przez Lidla i przejął kontrakt produkcji marki własnej, który wcześniej był realizowany przez niemieckiego producenta. Serpol dostarcza obecnie do Lidla 5 mln opakowań produktu miesięcznie.

Piekarnia Nowel to rodzinne przedsiębiorstwo funkcjonujące na rynku od 4 pokoleń. – Od początku podjęcia współpracy z siecią Lidl Polska sprzedaliśmy ponad 1,2 mld szt. produktów oraz rozwinęliśmy eksport w siedmiu europejskich krajach. Ten wzrost wiązał się z ciągłym doskonaleniem oraz nowymi inwestycjami. Otworzyliśmy nowy zakład produkcyjny, w którym uruchomiliśmy cztery w pełni automatyczne linie do produkcji pieczywa: w tym dwie największe w Europie do produkcji bułek. Dziś nasz nowoczesny zakład wypieka 240 ton produktów dziennie – mówi Michał Zajezierski, wiceprezes Nowel. Lidl przyznaje, że produkcja pieczywa dla polskiego konsumenta jest niezwykle wymagająca, bo oczekuje on niezwykle szerokiej oferty i nowości z czystą etykietą. Całość oferty Lidla „Chrupkie z pieca” bez konserwantów produkowane jest przez piekarnię Nowel. Obecnie do sklepów trafia chleb bez drożdży na maślance.

Z kolei świeże mięso drobiowe pod marką Rzeźnik produkuje dla sieci Lidl Polska między innymi przedsiębiorstwo AMI, prowadzone przez Państwa Irenę i Marka Aksamskich. Firma AMI działa na rynku od końca lat 70. – Wieloletnia współpraca z Lidl Polska wpłynęła na decyzję o zrealizowaniu nowych inwestycji, a w szczególności wprowadzeniu nowoczesnych systemów pakowania. Powiększyliśmy zaplecze kontraktacyjne, co przyczyniło się do podpisania nowych, długoterminowych umów kontraktacyjnych z kolejnymi 400 gospodarstwami rolnymi zajmującymi się produkcją drobiu wodnego. Co istotne, zwiększyliśmy udział w rynku krajowym w produkcji drobiu wodnego: do ok. 30% – w przypadku gęsi i do ponad 60% – w przypadku kaczek. Od momentu rozpoczęcia współpracy z Lidlem, w 2011 roku dostarczyliśmy ponad 70 mln sztuk produktów do 13 krajów Europy – opowiadają Irena i Marek Aksamscy, właściciele przedsiębiorstwa AMI. Firma zatrudnia 1200 osób, współpracę z Lidlem zaczynała od 4 mln euro obrotu, obecnie osiąga 18-20 mln euro obrotu. Początkowo firma sprzedawała w sieci całe kaczki, potem części a teraz także przetwory i produkty wolnogotowane, których przygotowanie w domu zajmuje ok. 25 minut. AMI wprowadza teraz do sieci produkty z oznaczeniem bez GMO. 50% produkcji firmy stanowi eksport, z czego 90% produkowanej gęsiny trafia na rynek niemiecki.

Lidl Polska zaprosił wybranych dostawców do udziału w kampanii telewizyjnej. Spoty tv już są transmitowane na antenie. Dostawcy są również obecni w reklamach prasowych oraz na nośnikach online. Za kreację odpowiada agencja kreatywna GPD.

(20.09.2018 za dlahandlu.pl)


Współpraca